dissabte, 16 de juny del 2012

cadències

Continuem parlant de dos acords: la dominant (V) suposa una tensió que tard o d'hora acaba resolent en la tònica (I) .Entremig poden passar moltes coses, però la base sempre és aquesta: sortim de la tònica, anem cap a la dominant i tornem a la tònica. Un cop més, doncs. coincidim amb les estructures literàries, (plantejament, nus, desenllaç), molt típiques de les obres teatrals
M'agrada molt comparar la manera d'abordar una obra musical amb la manera com un actor prepara el seu personatge. Al seu llibre L'art del piano, que continua sent un referent malgrat que va ser escrit fa més de 50 anys, H. Neuhaus ens remet sovint al seu compatriota  Stanislavski, creador del famós actor's Studio, i al mètode que explica en els seu llibre Un actor se prepara. Val la pena llegir Stanislavski com si fos un llibre d'interpretació musical.
Però tornem al tema: a l'hora d'emprendre l'estudi d'una peça  ens fixem primer en les seves seccions:
I talment com en el llenguatge, en música (parlo sempre de música tonal) hi ha separacions entre frases, punts d’inflexió, o realment finals. És el que anomenem cadències.
Aquesta preciosa paraula que ve de l'italià té moltes accepcions al diccionari, la major part d'elles musicals. En realitat totes fan referència a entonació o ritme.
      Podem dir que la cadència anomenada autèntica equival al punt i a part o bé al punt final; qualsevol persona, només fixant-s'hi una mica,  pot identificar-la. I si no és així es pot entendre de manera contundent en els finals de Beethoven, per exemple l'últim minut  de la famosa Cinquena que pot arribar a repetir-la vegades a bombo i platerets durant 29 compassos:  dominant-tònica, o V-I. 
Aquesta contundència no es dóna tan clarament enmig de les obres. També n’hi ha , i moltes, però òbviament no són tan conclusives; ni tan clares. Tampoc totes  són autèntiques, i gual com tampoc tots els punts són punt i apart: hi ha les comes, els supensius, dos punts...,en música  hi ha les cadències  plagals, trencades, semicadències). Cal buscar-les, i entrenar-se a sentir-les,  a tocar-les i a  identificar-les en el paper; és el primer pas per entendre l’estructura d’una obra, de la mateixa manera que quan llegim un text atentament ho fem per paràgrafs.  A l'audio n'hi ha unes quantes.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada