Carl Czerny (1791-1857) és ben conegut de tots els estudiants de piano, i sovint se'n parla amb poca simpatia.
Recordar que fou alumne de Beethoven i professor de Liszt pot ajudar a fer-se una idea de la sòlida formació que tenia i la seva dedicació a l'ensenyament. També val la pena remarcar que és l'autor més interpretat del món; no en va és inclòs en els programes de totes les escoles de música i conservatoris
A mi tampoc no m'agradava, estudiar Czerny; tocar-lo sí, quan ja me'ls sabia i podia anar ràpid. Malgrat que les meves mestres el valoraven molt, no m'interessava gens. No va ser fins després de molts anys de fer classes que em vaig adonar del gran potencial pedagògic d'aquest autor. Els seus estudis ofereixen material per qualsevol tipus de treball mecànic i per nivells diversos, des de principiants fins a nivell superior. A banda, però, forneixen un material molt útil per entendre les estrucutres harmòniques més bàsiques, que són tractades de moltes maneres diferents en funció de l'objectiu tècnic de cada peça.
En el seu llibre sobre l'evolució de la tècnica pianística, Luca Chiantore parla de la seva obra Systematische Anleitung zum Fantasieren
auf dem Pianoforte Op. 200, i la compara en importància a la de. C. P. E. Bach.
Buscant el llibre a què fa referència, vaig trobar una obra curiosa: Cartes a una senyoreta (traduïdes a l'anglès) on dóna tota mena de consells a una suposada alumna. Interessant el que diu sobre les escales, després de parlar de l'aspecte mecànic (traduexio de l'anglès):
"però aquestes escales tenen altres utilitats.Hi ha poques composicions musicals en què no siguin introduïdes pel l'autor d'una forma o altra. (...) les escales diatòniques o els acords trencats en arpegis, són utilitzades innombrables vegades" (p.26).És a dir, recalca que les escales són acords amb notes de pas. Més endavant, i després d'una descripció detallada dels tipus i disposicions d'acords, mostra les maneres en què els podem trobar (p.64).
Em sembla encertat i de justícia començar per Czerny. Els vells mestres mai estan prou reconeguts.
ResponEliminaBona feina, Albada.