Després d'aquests mesos de rodatge ha arribat el moment de
publicar coses més directament relacionades amb la meva llicència d'estudis.
Pianàlisi és una paraula que m'he inventat i que és volgudament
ambígua: d'una banda fa referència a la importància que crec que té l'anàlisi
musical a l'hora d'ensenyar i de tocar el piano; d'altra banda inclou el sentit
d'analitzar el piano en sí, el paper d'aquest instrument meravellós (però massa
tendent a l'individualisme propi del segle XIX) dins la vida musical actual.
"Tot i que naturalment gaudim fent o
escoltant música d’una manera global, la comprensió ve donada pel coneixement
de l’estructura, i més concretament de l’harmonia. L’harmonia, la
verticalitat, és impícita en la melodia i no se’n pot deslligar. El
piano, l’instrument polifònic per excel·lència, permet treballar l’harmonia des
de la pròpia concepció de l’instrument, sentir i experimentar la música
verticalment; és per això que tot estudiant de música hauria de tenir-hi un
mínim contacte. L’anàlisi, doncs, no és una assignatura sinó una eina que
ha de ser present en qualsevol faceta d’aquest aprenentatge. La meva
aportació se cenyeix al repertori pianístic, i molt concretament al dels primers
cursos del grau professional, però podria ser perfectament extrapolable a
altres nivells i altres
instruments
Analitzar és comprendre. Aquesta comprensió incideix de manera molt positiva en l’aprenentatge musical. Concretament:
- millora la capacitat lectora.
- permet la interiorització de la música, i per tant facilita la seva memorització.
- propicia la creativitat, ja que a partir d’unes estructures conegudes poden sorgir altres idees.
A més, com a procés mental, és aplicable a moltes altres matèries de l’educació general."
Analitzar és comprendre. Aquesta comprensió incideix de manera molt positiva en l’aprenentatge musical. Concretament:
- millora la capacitat lectora.
- permet la interiorització de la música, i per tant facilita la seva memorització.
- propicia la creativitat, ja que a partir d’unes estructures conegudes poden sorgir altres idees.
A més, com a procés mental, és aplicable a moltes altres matèries de l’educació general."
Aquestes
paraules són la meva declaració de principis, prèvia a l'inici de la feina.
Continuo subscrivint-les, però amb matisos: des dels primers dies, en començar a
llegir llibres dels teòrics, vaig veure que la "comprensió", en
el cas de la música, no pot ser només un procés mental sinó que ha d'implicar
una vivència, i per tant sempre hem de partir de l'escolta. És per això que
desconfio bastant de tot el que sigui només escrit i no soni.
Pel que fa
al segon punt, fa temps que em pregunto quin sentit té l'ensenyament del piano
com a formació de professionals solistes. Penso sincerament que és una espècie
en extinció, i que continuar en aquesta línia no tan sols afavoreix les
frustracions sinó que impedeix que moltes persones puguin adquirir unes
competències musicals a través de l'instrument que els permetin gaudir-ne tant
sols com en grup.
Fins aquí la
introducció. Els escrits que es refereixin exclusivament a aquest tema portaran
l'etiqueta "Pianàlisi"(la llista és a la columna de mà dreta), i
d'aquesta manera qui vulgui pot llegir-se'ls o saltar-se'ls.
En aquesta primera entrada dono la benvinguda a totes les persones que estigueu interessades en el tema i us demano la vostra participació, ja sigui aquí o en privat; compartir sempre és bo, i contrastar idees resulta molt estimulant.
En aquesta primera entrada dono la benvinguda a totes les persones que estigueu interessades en el tema i us demano la vostra participació, ja sigui aquí o en privat; compartir sempre és bo, i contrastar idees resulta molt estimulant.
Fantàstic! M'apunto al viatge! Isolda
ResponElimina