dilluns, 16 d’abril del 2012

pianàlisi

Després d'aquests mesos de rodatge ha arribat el moment de publicar coses més directament relacionades amb la meva llicència d'estudis.
Pianàlisi és una paraula que m'he inventat i que és volgudament ambígua: d'una banda fa referència a la importància que crec que té l'anàlisi musical a l'hora d'ensenyar i de tocar el piano; d'altra banda inclou el sentit d'analitzar el piano en sí, el paper d'aquest instrument meravellós (però massa tendent a l'individualisme propi del segle XIX) dins la vida musical actual.  

"Tot i que naturalment gaudim fent o escoltant música d’una manera global, la comprensió ve donada pel coneixement de l’estructura, i més concretament de l’harmonia. L’harmonia, la verticalitat,  és impícita en la melodia i no se’n pot deslligar.  El piano, l’instrument polifònic per excel·lència, permet treballar l’harmonia des de la pròpia concepció de l’instrument, sentir i experimentar la música verticalment; és per això que tot estudiant de música hauria de tenir-hi un mínim contacte. L’anàlisi, doncs,  no és una assignatura sinó una eina que ha de ser present en qualsevol faceta d’aquest aprenentatge. La meva aportació se cenyeix al repertori pianístic, i molt concretament al dels primers cursos del grau professional, però podria  ser perfectament extrapolable a altres nivells i altres instruments                      
Analitzar és comprendre. Aquesta comprensió incideix de manera molt positiva en l’aprenentatge musical. Concretament:
-   millora la capacitat lectora.
-   permet la interiorització de la música, i per tant facilita la seva memorització.
-   propicia la creativitat, ja que a partir d’unes estructures conegudes poden sorgir altres idees.
A més, com a procés mental, és aplicable a moltes altres matèries de l’educació general."

Aquestes paraules són la meva declaració de principis, prèvia a l'inici de la feina. Continuo subscrivint-les, però amb matisos: des dels primers dies, en començar a llegir llibres dels teòrics,  vaig veure que la "comprensió", en el cas de la música, no pot ser només un procés mental sinó que ha d'implicar una vivència, i per tant sempre hem de partir de l'escolta. És per això que desconfio bastant de tot el que sigui només escrit i no soni. 
Pel que fa al segon punt, fa temps que em pregunto quin sentit té l'ensenyament del piano com a formació de professionals solistes. Penso sincerament que és una espècie en extinció, i que continuar en aquesta línia no tan sols afavoreix les frustracions sinó que impedeix que moltes persones puguin adquirir unes competències musicals a través de l'instrument que els permetin gaudir-ne tant sols com en grup.
Fins aquí la introducció. Els escrits que es refereixin exclusivament a aquest tema portaran l'etiqueta "Pianàlisi"(la llista és a la columna de mà dreta), i d'aquesta manera qui vulgui pot llegir-se'ls o saltar-se'ls.
En aquesta primera entrada dono la benvinguda a totes les persones que estigueu interessades en el tema i us demano la vostra participació, ja sigui aquí o en privat; compartir sempre és bo, i contrastar idees resulta molt estimulant.





1 comentari: